Mariana Harjevschi: Campania „E biblioteca mea” se adresează tuturor membrilor societății, pentru că o bibliotecă modernă unește comunitatea
Recent s-a lansat campania națională de promovare a bibliotecii moderne „E biblioteca mea”. Fiindcă redacția cotidianului literar eucitesc.md este interesată să promoveze cartea și lectura, am fost în vizită la directoarea Bibliotecii Municipale B.P. Hasdeu, Mariana Harjevschi, pentru a afla mai multe detalii referitor la campanie.
Viorica Ataman: În presa s-a mediatizat mult campania „E biblioteca mea”, s-au afiliat și o parte din celebrități, ce presupune totuși această campanie pentru consumatorul final de carte?
Mariana Harjevschi: Noi bibliotecarii deseori ne place să ne complacem, că uite biblioteca este cea mai importantă instituție în societate, că rolul bibliotecarului este unul primordial. Dar în acest context se întâmplă că totuși nu se deschid ușile bibliotecilor, cărțile noi achiziționate nici măcar nu sunt răsfoite de cititori. Și atunci ne-am gândit noi și cei din echipa Novateca, că este necesară o mai mare vizibilitate, sunt necesare niște voci cunoscute, ca să se extindă vizibilitatea bibliotecilor. Respectiv au fost mai multe idei, una din ele ca bibliotecile să fie mult mai active și să pună accent pe tehnologii. Doar cunoaștem foarte bine, că noua generație anume aceasta așteaptă de la o bibliotecă, pe de altă parte bibliotecarul nu este atât de vocal, atunci este necesar să aducem alături de noi niște campioni, care au o mare credibilitate în societate.
Campania are drept scop atragerea cititorilor, totodată în contextul noii legi, bibliotecile sunt cele care unesc comunitatea și societatea, se pune accent pe incluziunea socială. Această campanie se adresează către toți, tuturor membrilor societății, care vor găsi în bibliotecă și cărți, și spațiu de socializare, și locuri de întâlnire.
Viorica Ataman: Dacă să fac o abatere de la ce vorbeam, vă întreb de lege care tocmai ați amintit-o, bibliotecile au deja dreptul să comercializeze produse?
Mariana Harjevschi: Legea spune foarte clar că bibliotecile pot oferi servicii cu plată, dar trebuie să avem acceptul administrației publice locale. Deja de bibliotecari depinde cum își argumentează necesitatea de a avea un spațiu de joacă, o cafenea. Am văzut biblioteci, prin alte orașe europene, pe unde am mai fost, că sunt biblioteci deschise în subterane, în malluri. Adică se fac în alte țări diferite strategii în așa fel ca bibliotecile să fie tot mai aproape de oameni. S-au făcut multe studii referitor la biblioteci, în orice țară biblioteca este privită pozitiv, o atitudine pozitivă față de această instituție.
Din acest motiv instituția nu vor dispărea, dar deși biblioteca este iubită totuși este ținută de cititori la o parte, ignorată. Și atunci venim cu niște găselnițe, trucuri adică cu servicii. Oferim un loc de joacă, un loc utilizare a tabletelor și alte tehnologii în cadrul bibliotecilor.
Viorica Ataman: După lansare, ce activități concrete presupune aceeastă campanie?
Mariana Harjevschi: Bineînțeles, conceptul a fost elaborat de Novateca, de o parte din bibliotecari dar și de o echipă de profesioniști care cunosc toate detaliile referitor la faptul cum se organizează aceste campanii. Vor fi conferințe de presă în toată țara. Campania aceasta pune mare accent pe utilizatori, pe faptul ca bibliotecile să fie dotate cu tehnologii. Biblioteca Municipală a achiziționat 20 de roboți care vor fi distribuiți în 4 biblioteci din Chișinău. Vom colabora cu persoane din domeniul IT, care vor învăța copii cum să creeze acești roboți. Vorbesc acum strict de activitățile Bibliotecii Municipale, celelalte biblioteci din țară sunt libere să vină cu propriile propuneri și idei.
Viorica Ataman: Aici îmi apare o altă întrebare, această diverisificare nu îndepărtează cumva prea mult biblioteca de la misiunea ei principală?
Mariana Harjevschi: Noi nu ignorăm menirea de bază a bibliotecilor, achiziționăm cărți, inclusiv în format electronic dar pe de altă parte sunt persoane care nu sunt interesate de lectură, ei doar vor să socializeze și atunci noi îi aducem la carte prin metode indirecte. Sunt biblioteci din Europa unde copii merg cu rolele, deci copii pot merge cu rolele printre rafturile cu cărți, în Suedia am văzut săli amenajate unde copiii pot găti împreună cu părinții, iar alături sunt cărți de bucate. În SUA aceste servicii sunt încă și mai diversificate. Bibliotecile sunt arhipline, lumea acolo în continuu socializează și le găsesc utile. În SUA în cadrul bibliotecilor se fac cursuri de alfabetizare, în special sunt cursuri de limbă engleză absolut gratuite pentru imigranți și nu numai.
Un alt exemplu care mi-a părut foarte interesant, în SUA sunt biblioteci care invită la pizza day pe utilizatorii care au citit un anumit număr de pagini, sau sunt invitați cititorii care au rezervat anumite minute lecturilor. Și noi la fel ne dorim să aducem la biblioteca cât mai multă lume, chiar dacă și indirect, dar vom aduce lumea tot printre cărți.
Vă invităm să priviți în continuare primul spot de promovare a bibliotecii moderne din cadrul campaniei „E biblioteca mea”.
Sursa foto: https://www.facebook.com/harjevschi.mariana