6 cărți pentru părinții conștienți, recomandate de doctorul în biologie Dorian Furtună şi Revista Odoraş
Dacă profesiile și domeniile de activitate pot fi însușite la facultate ori cursuri de specializare, notează revista Odoraş, păi „profesia” de părinte o înveți din mers. E demonstrat faptul că tânăra generație de copii, este cu mult mai dezvoltată. Deci, ca părinții să reușească să se isprăvească cu toate provocările, trebuie să citească literatură de specialitate. Și cu cât mai devreme începeți lectura, cu atât mai frumoasă și armonioasă va fi relația cu copilul.
În acest sens, au apelat la etologul și doctorul în biologie Dorian Furtună, tată a doi copii, care oferă recenzii proprii cu recomandări a 6 titluri de carți bune pentru toți părinții conștienți. Educarea unui copil începe de la educarea proprie. Deci, oferiți hrană spirituală bună și calitativă creierului și sufletului.
„Trucuri psihologice pentru părinți. Cum să ne educăm copilul până la 3 ani”, de Suzanne Vallieres.
Cartea reușește să ne inițieze în cele mai diverse aspecte ale psihologiei bebelușilor, începând cu dezvoltarea lor în uterul mamei și până la vârsta de trei ani. Autorul ne propune un ghid în lumea emoțiilor trăite de copii. De exemplu, ni se explică argumentat că plânsul este o necesitate pentru bebeluși. Aceasta e o formă de descărcare emoțională, dar și o formă de comunicare cu părinții. Bebelușii plâng pentru că trebuie să își satisfacă anumite nevoi și nouă, ca părinți, ne revine sarcina de a descifra semnificația acestor lacrimi: foame, oboseală, teamă, scutec ud, indispoziții sau nevoia de a se simți în siguranță.
„100 de experimente în psihologie pentru a ne cunoaște mai bine copilul din perioada prenatală până la 3 ani”, de Serge Ciccotti.
Este o carte din care aflăm numeroase curiozități și lucruri esențiale despre cum se formează emoțiile bebelușilor, cum percep ei lumea, de la ce vârstă recunosc vocea celor apropiați, la ce distanță pot vedea în primele zile și săptămâni de viață, ce este mai important pentru ei, vorbirea sau intonarea unui cântec. În plus, această carte demontează unele mituri nocive despre dezvoltarea timpurie a copilului.
„Правила развития мозга вашего ребенка. Что нужно малышу от 0 до 5 лет, чтобы он вырос умным и счастливым”, Джон Медина.
O carte foarte bună, care îi va face pe părinți să înțeleagă un lucru deosebit de important în educarea copiilor – nu vă grăbiți să faceți din ei poeți, matematicieni sau sportivi, de mici. Creierul copilului are ritmurile sale de dezvoltare, iar în primii ani de viață se formează zonele cerebrale responsabile pentru emotivitate și afectivitate. Deci în această perioadă ei au nevoie de comunicare cu părinții, de tandrețe și de multe jocuri, însă inisistența părinților de a-i pregăti prematur pentru școală și de a-i face erudiți precoci poate interveni în mod nefericit asupra dezvoltării lor firești. În educarea copiilor, graba strică treaba, iar un copil trebuie să fie fericit, nu învățat.
„Педагогика, изменяющая мозг. Диалоги невролога и логопеда о развитии детей”, О. Ефимов, В. Ефимова
Cartea aceasta au scris-o doi medici ruși, specializați în diagnosticarea și tratamentul problemelor neurologice la copii. Deci din start e clar că abordează subiectul educației foarte profesionist, cu exemple din experiența personală și cu dovezi științifice. Foarte simplificat, teza lor este că în dezvoltarea creierului copilului există o succesiune a trei etape de bază, care metaforic pot fi etichetate drept „creierul de dinozaur” (care necesită mișcare), „creierul de mamut” (care necesită emoții) și „creierul gânditor” (care necesită cunoștințe). Dacă această desfășurare naturală în dezvoltarea cerebrală și comportamentală este inversată și compromisă, pot apărea nevroze și diverse tulburări emoționale și psihice.
„Руки мыл? Родительский опыт великих психологов”, Дэвид Коэн
Din această carte înțelegem că nu există părinți și educatori perfecți, nici marii savanți și psihologi nu au fost ireproșabili în modul în care își educau copiii. Autorul cărții a avut o idee inspirată: el a selectat 11 oameni de știință, care s-au ocupat de studierea copiilor, și a analizat relația lor cu propriii copii, inclusiv după maturizarea acestora. Vom afla cât de permisivi sau autoritari ca părinți au fost Charles Darwin, Sigmund Freud, Carl Jung, Jonh Bowlby, Benjamin Spock și alții și ce a rezultat din asta.
Continuarea aici